Menü Bezárás

Home office a járvány ideje alatt – munkavállalói oldal

A járvány ideje alatt nagyjából 50 országból körülbelül 1 milliárd embert dolgozik most otthonról az AFP hírügynökség számításai szerint. Sok vállalatnak, illetve munkavállalónak teljesen új ez a szituáció, így komoly kihívásokkal néznek szembe. Mi az, amire érdemes odafigyelnünk munkavállalói szempontból?

Előnyök

Az eddigi kutatások alapján az otthoni munkavégzés esetén sokszor megnő a hatékonyság, hiszen nem megy el az időnk a munkába ingázással, a reggeli kávézással a kollégákkal, ebéd utáni hosszas cigiszünettel. Sokkal jobban menedzselhető a munka és a magánélet közti egyensúly, tehermentesül a napi időbeosztás. Fontos azonban megtenni a megfelelő lépéseket, hogy a munkavégzés valóban hatékony tudjon lenni – erre idővel mindenkinek kialakul a saját receptje, de álljon itt pár tipp segítségül.

  1. Munkakörnyezet kialakítása

Első és legfontosabb teendőnk, hogy kényelmes munkakörnyezetet tudjunk magunknak teremteni. Első időben nyilván csábító lehetőség az ágyból dolgozni, de ez nagyban ronthatja a hatékonyságunk. Ha lehetőségünk van rá, ugyanúgy alakítsunk ki magunknak egy „irodakörnyezetet” – üljünk asztalhoz a laptopunkkal, lehetőleg ne a pizsamánkban. Törekedjünk megfelelő internetelérésre, tegyük az asztalunk oda, ahol ér minket természetes fény és jó a szellőzés.

  1. Válasszuk külön a céges és a magánhasználatú laptopot

Értelemszerűen, amennyiben a saját laptopunkról dolgozunk, emiatt nem szükséges venni még egy laptopot, de érdemes létrehozni két, jól elkülöníthető felhasználói fiókot.

  1. Tartsuk be a munkaidőt

Könnyű belecsúszni abba a hibába otthoni munkavégzés esetén, hogy a például utazással megspórolt időt a munkának áldozzuk, így 10-12 órát munkanapokat kerekítve magunknak. Ugyanúgy fontos szüneteket tartani, felfrissülni mentálisan, igyekezzünk figyelni rá, hogy a munkaidőnk ne nyúljon az éjszakai órákba. Másik oldalról pedig arra is érdemes figyelni, hogy az esetlegesen velünk élő szeretteink ne vegyenek el minket lépten-nyomon a munkaidőnktől.

  1. Kommunikáció – a cégen belül

Ne tűnj el teljesen a kollégáid, vezetőd szeme elől, jelezd nekik, mikor és min dolgozol éppen. A platform mindegy, a cél a lényeg – vezethetsz megosztott listát, telefonálhatsz, a lényeg, hogy tudják a többiek, hogy a másik éppen mivel foglalatoskodik. Próbáljuk fenntartani azt az irodai közösséget, amit megszokhattunk az otthoni munkavégzés bevezetése előtt.

A hátrányok

  1. Magány

Eleinte akármilyen izgalmasnak is hat ez az új szituáció, az idő előrehaladtával egyes személyiségtípusok könnyen érezhetik magukat magányosnak, hiszen a kollegális kapcsolatok teljesen átalakulnak, virtuálissá válnak. Ezt könnyen kiküszöbölhetjük a különböző ingyenes videóhívásra is alkalmas applikációkkal, tartsunk közös ebédet, kávészünetet.

  1. Fizikai mozgás hiánya

Az otthonról végzett munka a megszokottnál jóval kevesebb fizikai mozgással jár, hiszen már maga a munkába járás rituáléja is kiesik, illetve kevesebbet állunk fel az asztalunktól. Aki hajlamos erre, érdemes 60-90 percenként egy emlékeztetőt beállítani, hogy picit álljon fel, nyújtsa ki a végtagjait, menjen egy kört a lakásban.

  1. Nehezebb koncentrálni

Hiszen otthon vagyunk, mindig megtalál minket valami egyéb feladat: takarítás, rendrakás, esetleg a mosógép elindítása. Ha nem kapunk elég visszacsatolást kollégáinktól, vagy főnökünktől, eleve könnyen alábbhagy a motivációnk, így inkább más feladatok felé fordul a figyelmünk. Ha nem egyedül élünk a háztartásban, még könnyebben kalandozik el a figyelmünk.

Nagyon könnyen el lehet úszni a híroldalak és a Facebook pörgetésében is, erre is hasznos kitalálni egy módszert. Nyugodtan lehet híreket olvasni, de próbáljuk a munkaidő kezdete elé, után vagy esetleg az ebédszünetre korlátozni – ez nem utolsó sorban a mentális egészségünk is védi.