Lehet szeretni, és nem szeretni a Linkedin-t, de el kell fogadni, hogy toborzáskor ez a HR-sek egyik fő csatornája. Így tehát mind aktív, mind pedig passzív álláskeresőként érdemes ott lennünk ezen a közösségi oldalon, és az sem mindegy, hogy milyen minőségben. Rövid összefoglalónkban egy kis segítséget szeretnénk nyújtani ahhoz, hogy meggyőző Linkedin profilt tudjunk felépíteni.
- Headline – cím
Az első benyomást a profilunk címsora adja, ezért tehát érdemes figyelemfelkeltő leírást írni a jelenlegi pozíciónk száraz bemutatása helyett. Igyekezzünk ne bő lére ereszteni, nyugodtan használhatunk itt a munkánkkal kapcsolatos releváns kulcsszavakat, hogy a toborzók könnyebben ránk találjanak. Ez a mező különösen fontos, hiszen ez fog megjelenni a toborzók számára a keresési találatok között. A Linkedin felületén ez a nevünk alatt jelenik meg (szintén fontos, hogy a hivatalos nevünket adjuk meg).
- Fotó
Következő fontos elem a fotónk. Lehetőleg jó minőségű, nagy felbontású fotót válasszunk, valamilyen professzionális környezetben (munkakörnyezet, egyszínű fal előtt, semmiképpen ne a legutóbbi nyaralásunk bulifotóját töltsük fel ide).
- Tartózkodási hely
A tartózkodási helyünk mindenképpen optimalizáljuk, aszerint, hogy, hol keresünk állást – ezzel szintén a toborzók munkáját tudjuk segíteni. Amennyiben külföldön tartózkodunk, de Magyarországon szeretnénk állást találni, akkor ez utóbbit adjuk meg tartózkodási helyünkként.
- Az összefoglalónk
Ez egy pár mondatos rövid, bemutatkozó szöveg, tehát igyekezzünk meggyőzőek lenni, bemutatni az erősségeinket, legfontosabb szakmai tapasztalataink és képességeinket. Érdemes megjelölni az üzlet- vagy iparágat, amiben dolgozol és/vagy szeretnél elhelyezkedni. Túlzásba se essünk, a részleteket később ki tudjuk fejteni, inkább használjunk felsorolást.
- Tapasztalatok
Értelemszerűen ezen a részen tudjuk megadni azt, hogy milyen pozíciókban dolgoztunk eddig, mely cégeknél. Itt részletezhetjük egyéb eredményeinket, akár számszerűsítve is, illetve hogy mivel járultunk hozzá a csapatunk munkájához. Tekintsünk erre a szekcióra úgy, mint az önéletrajzunkra! Mindig legyen naprakész, pár havonta ellenőrizzük le, hogy minden információ naprakész-e. Amennyiben éppen munkanélküli vagy, akkor is legyen kitöltve az aktuális állásod (akár a legutóbbi pozícióddal), különben rengeteg keresésből azonnal kimaradsz. Az esetek többségében a recruiterek olyan munkavállalót keresnek, akik jelen pillanatban az adott pozícióban dolgoznak (különben minden olyan profilt kidobna nekik a rendszer találatként, akik valaha dolgoztak az adott munkakörben).
- Egyéb információk
A Linkedin felülete lehetőséget ad arra, hogy rengeteg egyéb információt is megosszunk magunkról, így például: tanulmányok, önkéntesség, különböző projektek, amikben részt vettünk, publikációk, tagságok, díjak. Ezeket bátran osszuk meg a profilunkon!
- Képességek és ajánlások (endorsement)
Feltétlenül adjuk meg azokat a képességeket, amik a munkaterületünkön fontosak (és valóban rendelkezünk velünk). Ezt se felejtsük el frissíteni! Ha egy-egy képességünk már megkopott, passzív tudással rendelkezünk, nyugodtan töröljünk a listánkból. Értelemszerűen ezen képességeink akkor lesznek igazán meggyőzőek, ha ismerőseink megerősítik azokat.
Kérj nyugodtan kollégáidtól, vezetőidtől ajánlásokat a munkádra vonatkozóan. Ezek az ajánlások elenyésző esetben érkeznek maguktól, de ha felkérsz valakit, nagy eséllyel fog segíteni neked.
- Építsd a kapcsolati hálód
A Linkedin az a felület, ahol egyáltalán nem szükséges csak a tényleges ismerőseink körére csökkenteni a kapcsolatrendszerünket. Nyugodtan jelöljünk be olyanokat, akikkel szakmai okok miatt szívesen kapcsolatba lépnénk, vagy releváns lehet a munkakörük számunkra. Tartsunk természetesen mértéket: ha tömegesen jelölünk be ismeretlen embereket, senki nem fog minket komolyan venni. Ellenben, ha túl kevés ismerősünk van, akkor azt a benyomást kelthetjük a cégekben, hogy magányos farkasok vagyunk, nem merünk kapcsolatba lépni másokkal. Ha számunkra ismeretlen emberrel szeretnénk kapcsolatot felvenni, akkor az automatikus üzenet helyett érdemes egy rövid levelet írni, miért jelöltük be.
- Nyelv
Mivel a Linkedin nemzetközi, ezért érdemes angol nyelven létrehozni a saját profilunkat. Amennyiben több nyelven beszélsz, lehetőséged van a bemutatkozásod más nyelveken is elkészíteni, ehhez válaszd a „Create profile in another language” lehetőséget. Ha passzívabb nyelvtudásod miatt nem vagy biztos a nyelvhelyességben, ne félj segítséget kérni egy ismerősödtől!
- Egyéni URL
Alapbeállításként a Linkedin egy számokból és betűkből álló azonosítót rendel a profilunkhoz, ezt mindenképpen érdemes módosítanunk egyéni URL-re – lehetőleg olyanra, ami a vezeték- és keresztnevünket tartalmazza. Ezt a profilod szerkesztése résznél, a képed alatti fogaskerékre kattintva, a jobb oldalon tudod módosítani.
- Néhány extra tipp
Csatlakozz releváns csoportokhoz, hiszen az egyik legjobb információ forrásként szolgálhatnak, akár kapcsolatépítés, akár munkakeresés szempontjából. Légy aktív ezekben a csoportokban, beszélgess szakmai témákról.
Tölts fel borítóképet, hiszen ez egy újabb lehetőség arra, hogy profilunk emlékezetes legyen.
Nem utolsó sorban pedig adj meg elérhetőséget, társítsd Linkedin profilodhoz a Facebook vagy Twitter fiókod, adott esetben a blogod.