A járvány ideje alatt nagyjából 50 országból körülbelül 1 milliárd embert dolgozik most otthonról az AFP hírügynökség számításai szerint. Sok vállalatnak, illetve munkavállalónak teljesen új ez a szituáció, így komoly kihívásokkal néznek szembe. Mi az, amire érdemes odafigyelnünk munkavállalói szempontból?
Előnyök
Az eddigi kutatások alapján az otthoni munkavégzés esetén sokszor megnő a hatékonyság, hiszen nem megy el az időnk a munkába ingázással, a reggeli kávézással a kollégákkal, ebéd utáni hosszas cigiszünettel. Sokkal jobban menedzselhető a munka és a magánélet közti egyensúly, tehermentesül a napi időbeosztás. Fontos azonban megtenni a megfelelő lépéseket, hogy a munkavégzés valóban hatékony tudjon lenni – erre idővel mindenkinek kialakul a saját receptje, de álljon itt pár tipp segítségül.
- Munkakörnyezet kialakítása
Első és legfontosabb teendőnk, hogy kényelmes munkakörnyezetet tudjunk magunknak teremteni. Első időben nyilván csábító lehetőség az ágyból dolgozni, de ez nagyban ronthatja a hatékonyságunk. Ha lehetőségünk van rá, ugyanúgy alakítsunk ki magunknak egy „irodakörnyezetet” – üljünk asztalhoz a laptopunkkal, lehetőleg ne a pizsamánkban. Törekedjünk megfelelő internetelérésre, tegyük az asztalunk oda, ahol ér minket természetes fény és jó a szellőzés.
- Válasszuk külön a céges és a magánhasználatú laptopot
Értelemszerűen, amennyiben a saját laptopunkról dolgozunk, emiatt nem szükséges venni még egy laptopot, de érdemes létrehozni két, jól elkülöníthető felhasználói fiókot.
- Tartsuk be a munkaidőt
Könnyű belecsúszni abba a hibába otthoni munkavégzés esetén, hogy a például utazással megspórolt időt a munkának áldozzuk, így 10-12 órát munkanapokat kerekítve magunknak. Ugyanúgy fontos szüneteket tartani, felfrissülni mentálisan, igyekezzünk figyelni rá, hogy a munkaidőnk ne nyúljon az éjszakai órákba. Másik oldalról pedig arra is érdemes figyelni, hogy az esetlegesen velünk élő szeretteink ne vegyenek el minket lépten-nyomon a munkaidőnktől.
- Kommunikáció – a cégen belül
Ne tűnj el teljesen a kollégáid, vezetőd szeme elől, jelezd nekik, mikor és min dolgozol éppen. A platform mindegy, a cél a lényeg – vezethetsz megosztott listát, telefonálhatsz, a lényeg, hogy tudják a többiek, hogy a másik éppen mivel foglalatoskodik. Próbáljuk fenntartani azt az irodai közösséget, amit megszokhattunk az otthoni munkavégzés bevezetése előtt.
A hátrányok
- Magány
Eleinte akármilyen izgalmasnak is hat ez az új szituáció, az idő előrehaladtával egyes személyiségtípusok könnyen érezhetik magukat magányosnak, hiszen a kollegális kapcsolatok teljesen átalakulnak, virtuálissá válnak. Ezt könnyen kiküszöbölhetjük a különböző ingyenes videóhívásra is alkalmas applikációkkal, tartsunk közös ebédet, kávészünetet.
- Fizikai mozgás hiánya
Az otthonról végzett munka a megszokottnál jóval kevesebb fizikai mozgással jár, hiszen már maga a munkába járás rituáléja is kiesik, illetve kevesebbet állunk fel az asztalunktól. Aki hajlamos erre, érdemes 60-90 percenként egy emlékeztetőt beállítani, hogy picit álljon fel, nyújtsa ki a végtagjait, menjen egy kört a lakásban.
- Nehezebb koncentrálni
Hiszen otthon vagyunk, mindig megtalál minket valami egyéb feladat: takarítás, rendrakás, esetleg a mosógép elindítása. Ha nem kapunk elég visszacsatolást kollégáinktól, vagy főnökünktől, eleve könnyen alábbhagy a motivációnk, így inkább más feladatok felé fordul a figyelmünk. Ha nem egyedül élünk a háztartásban, még könnyebben kalandozik el a figyelmünk.
Nagyon könnyen el lehet úszni a híroldalak és a Facebook pörgetésében is, erre is hasznos kitalálni egy módszert. Nyugodtan lehet híreket olvasni, de próbáljuk a munkaidő kezdete elé, után vagy esetleg az ebédszünetre korlátozni – ez nem utolsó sorban a mentális egészségünk is védi.